Autor: Michal Sobkowski (msob_at_ibch.poznan.pl)
Data: Thu 20 Mar 2003 - 08:24:06 MET

At 21:05 19.03.03 +0100, Szymon Nowak wrote:
>Witam,
>
>Pytanie mam do Was szanowni koledzy. Mianowicie czy kwas cytrynowy, podobnie
>jak inne kwasy organiczne, ulega reakcji estryfikacji z alkoholem etylowym
>??? Jeśli tak to bardzo proszę o równanie reakcji i właściwości powstałego
>produktu.

Cytrynian trietylowy jest produktem handlowym. Wszystkie trzy grupy karboksylowe kwasu ulegają reakcji estryfikacji, analogicznie jak w przypadku dowolnego innego kwasu karboksylowego. Ze względu na obecność grupy hydroksylowej w cząsteczce kwasu, reakcję przeprowadza się zapewne wobec dużego nadmiaru etanolu.
Własności fizyko-chemiczne związków podawane są w katalogach on-line przez firmy nimi handlujące. Najwięcej danych można chyba znaleźć u Mercka, natomiast najwięcej związków w firmie Sigma-Aldrich.

Michał

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/private/users/msob.html