Autor: Majki (wyszlempopizze_at_wp.pl)
Data: Thu 13 Mar 2003 - 13:08:40 MET

>No, właśnie: dlaczego Przyroda tak preferuje chiralność? Próbowałem i ja
kiedyś o tym myśleć...
Pozwole sobie na glos w tej dyskusji. Moze nie powiem niczego nowego ale wydaje mi sie to dosyc wazne z punktu widzenia kogos zajmujacego sie wiecej biologia niz chemia (studiuje biotechnologie ). Otoz fakt iz w organizmach zywych wystepuja wylacznie konkretne odmiany np. aminokwasow (jedynie L-alfa-aminokwasy) jest scisle zwiazany z budowa receptorow tkankowych. Enancjomery to przestrzennie calkowicie inne czasteczki i nie ma szans zeby wpasowaly sie w to samo miejsce w receptoze. Wytwarzanie przez organizm dwoch miejsc w receptoze bylo by niepotrzebna strata przestrzeni i materialu wiec natura musiala wybrac :)