Autor: Tomasz Ganicz (toganicz_at_bilbo.cbmm.lodz.pl)
Data: Fri 07 Mar 2003 - 12:45:22 MET

> Przepraszam za lenistwo umysłowe... Jeśli proces "w prawo" - to dwie
> reakcje nastepcze: pierwsza jednocząsteczkowa stosunkowo powolna
> (rozszczepienie), a druga dwucząsteczkowa stosunkowo bardzo szybka, to
> ostatecznie szybkość całego ciągu tych obu reakcji "w prawo" zależy
> praktycznie TYLKO od etapu powolnego. A w równaniu kinetycznym w ogóle
> wtedy nie pojawi się stężenie (w tym przypadku) OH-... W jaki sposób
> stężenie to pojawi się jednak w równanu na stałą?

Nie lenistwo tylko wręcz przeciwnie całkiem ciekawy sposób myślenia. W przypadku każdej równowagi żeby wyjść od równań kinetycznych do równania na równowagę trzeba zawsze uwzględnić równania kinetyczne wszystkich reakcji elementarnych, które tworzą tę równowagę, nawet jeśli jakieś z tych reakcji zachodzą pomijalnie szybko. Jeśli tak zrobisz to zawsze wyjdzie Ci poprawne równanie równowagowe. Jednak jak pisałem w praktyce się tak nie postępuje bo wykonywanie złożonych i żmudnych przekształceń tylko po to żeby odkryć amerykę na nowo nie ma większego sensu.