Autor: Michal Sobkowski (msob_at_ibch.poznan.pl)
Data: Wed 05 Mar 2003 - 12:37:53 MET

At 10:39 05.03.03 +0100, Szymon Nowak wrote:
>Szanowny Panie doktorze,
>
>Chciałbym sprostować Pana mniemanie co do terorii iż moje pytanie dotyczyło
>pracy domowej. Zapewniam Pana i wzsystkich użytkowników tej listy, że nie
>uciekam się do aż tak prymitywnych środków odrabiania prac domowych, azeby
>hanbić się i pytać o nie zagorzałych z przeznaczenia chemików. Niech mi Pan
>wierzy, że na tę listę nie zapisałem się w celu poradzenia sobie z zadaniami
>domowymi, zaś jesli chodzi o to pytanie to potrzebowałem tylko potwierdzenia
>prawdziwego chemika.
>Z wyrazami głębokiego poważania
> [...]

Drogi Szymonie!
Nie wiem, czy się orientujesz, że zwyczajowo w polskich grupach i listach dyskusyjnych zwracamy się do siebie per "ty". Poza nielicznymi wyjątkami, forma "Pan/Pani" zazwyczaj jest używana dla wyrażenia swojego oziębłego dystansu do adwersarza. Tytułowanie, szczególną uprzejmość, czy wręcz uniżenie odczytać można jako szyderstwo. Mam nadzieję, że nie było to Twoją intencją!
Skąd na Boga mieliśmy wiedzieć, że _nie jest_ to zadanie domowe? Wyglądało jak zadanie, nie dałeœ żadnego komentarza, a odpowiedŸ chyba stosunkowo łatwo znaleŸć w podręcznikach lub w Internecie (np. <http://chemistry.about.com/library/weekly/aa020603a.htm?iam=savvy&terms=Cu+HNO3+NO2>). Pozdrawiam,
Michał

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/private/users/msob.html