Autor: Piotr K. Olszewski (ncolszew_at_cyf-kr.edu.pl)
Data: Fri 28 Feb 2003 - 09:51:39 MET

Widmo rentgenowskie lampy stosowanej w badaniach Cricka i kolegów jest mało ciekawe: ot, kilka pików ;-)
Nie wiem, czy się zgodzicie z tym czy nie, ale określenie "widmo", "spectrum" jest zarezerwowane dla sygnału pochodzącego od żródła, próbki rejestrowanego w funkcji częstości, długości fali. W badaniach rentgeno- i neutronograficznych na ogół stosowane jest promieniowanie monochromatyczne, o określonej długości fali (a przynajmniej wykorzystuje się informację związaną z jedną długością fali), trudno więc w otrzymywane wyniki, dane określać "widmem". Stąd nazwa "dyfraktogram, "obraz rentgenowski", "diffraction pattern". To mniej więcej tak jak nazywanie helisy - spiralą. Oczywiście jest to drobna kwestia nomenklaturowa i mi również zdarza się nazwać to coś widmem (choć staram się pilnować).

(bynajmniej nie czepiający się) Piotr