Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Thu 27 Feb 2003 - 21:16:50 MET

> Przeczytalem sobie artykul w polskim wydaniu "Newsweeka"

Czytajcie tez:
"Piękno DNA * Wystawa *
Artyści całego świata obchodzą 50. rocznicę odkrycia DNA." http://newsweek.redakcja.pl/archiwum/artykul.asp?Artykul=5400

Zastanawiaja mnie dwie sprawy. Cytuje:
"Pięćdziesiąt lat temu, 28 lutego, uczeni James Watson, Francis Crick i Maurice Wilkins zobaczyli pod mikroskopem, że cząsteczka DNA to podwójnie skręcona spirala."

Czy rzeczywiscie zobaczyli pod mikroskopem owa podwojna spirale (zreszta nie spirale, tylko helise). Kiedys czytalem ksiazke z Bibliteki Problemow pt. "Nić zycia" (tylko nie pamietam autora, czy Watson czy Crick). Opisuje historie odkrycia DNA. Zamieszczono rowniez zdjecia m.in. czasteczki DNA spod mikroskopu elektronowego i pamietam, ze podpisane bylo mniej wiecej tak: "... przy tej rozdzielczosci nie widoczne jest, ze DNA sklada sie dwoch lancuchow..."

Po drugie, cytuje:

"Podobne obawy wyrażają artyści w związku z genetycznym modyfikowaniem żywności. Julie Moos wpadła na oryginalny pomysł. Mężczyznę i kobietę, znanych ze słynnego obrazu "Amerykański gotyk" Granta Wooda, przedstawiła tym razem na tle pola genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, a całość zatytułowała "Monsanto (Ken i Anita)". Oczywiście widz pamięta, że Monsanto to nazwa jednej z najbardziej prężnych światowych firm produkujących genetycznie zmodyfikowaną żywność."

Uwaga konkurs:
Kto mi powie czym sie rozni (zewnetrznie!) kukurydza genetycznie zmodyfikowana od tej "normalnej". Oczywiscie chodzi mi o znane obecnie odmiany, bo byc moze artysta pokolorowal ja na niebiesko (nie widzialem obrazu). Nagroda czeka!
Poza tym Monsanto nie produkuje zywnosci tylko GMO.

Kazik W.