Autor: toganicz_at_bilbo.cbmm.lodz.pl
Data: Thu 20 Feb 2003 - 09:25:55 MET

> Witam !!!
>
> Pewnie przypominacie sobie dyskusję na temat butów, a raczej opisu
> prasowego, że rzekomo posiadają one membranę umożliwiającą przepływanie
> cząsteczek pary, a zatrzymywanie cząsteczek wody co oczywiście
> uznaliście za rzecz niemożliwą.No i właśnie zwracam się do Was aby ktoś
> poświadczył mi to w sposób oficjalny, gdyż toczę spór w tym temacie i
> muszę poprzeć samego siebie opina w tym temacie, a raczej
> potwierdzeniem, że jest to czyta bzdura, wytrawnego chemika. Jednym
> słowem pomóżcie wygrać mi ten spór potwierdzając iż przepuszczanie
> [...]

Dla ścisłości - opis mechanizmu działania takiej membrany był oczywiście bzdurny, ale membrany skutecznie przepuszczajace pare a nie przepuszczajace cieklej wody istnieją, są całkiem skuteczne i są nawet dość rozpowszechnione. W butach nie umieszcza ich sie naturalnie w podeszwie ale w sciankach i spodniej wysciolce butow. W wysciolce butow dziala ona dzieki temu, ze miedzy wysciolka a twardza czescia podeszwy jest jeszcze warstwa porowatej pianki zdolnej do "przyjmowania" wilgoci i odprowadzania jej przez scianki buta na zewnatrz.
Sa dwa rodzaje takich membran:
- membrany porowate - w ktorych separacja wody od pary odbywa sie dzieki odpowiednim rozmiarze porow i hydrofobowosci tworzywa z ktorego membrana jest zrobiona. Mikropory maja rozmiary ok 100-200 nm - czyli mniej wiecej 10-20 x wiecej od rozmiarow pojedynczej czasteczki H2O. Pory te nie tworza "dziur" przenikajacych warste membrany w linii prostej, prostopadlej do jej powierzchni lecz tworza system kanalow wielokrotnie zmieniajacych swoj kierunek wewnatrz warstwy membrany. Dzieki temu woda w postaci pary moze przez nie dyfundowac, natomiast woda splywa szybko po ich powierzchni i nie wnika do srodka - do takich membran zalicza sie np: slynny GoreTex (wykonywany z teflonu) i cala grupa membran poliuretanowych - membrany osmotyczne - w ktorych nie ma porow ale membrana jest wykonana z tworzywa przepuszczajacego pare wodna przez jej lita powierzchnie. Membrany takie sa zwykle dwuwarstwowe - warstwa zewnetrzna jest calkowicie hydrofobowa, a wewnetrzna hydrofilowa. Membrana od wewnatrz "przyciaga" wiec pare a nastepnie osmotycznie "transportuje" ja na zewnatrz, gdyz jej powierzchnia zewnetrzna jest zawsze bardziej sucha od wewnetrznej. Do takich membran zalicza sie np: Hydrotex, NoWet i pare innych.