Autor: Wojciech Szczepankiewicz (wojciech.szczepankiewicz_at_luc.ac.be)
Data: Mon 17 Feb 2003 - 11:59:07 MET

Dariusz Jablonski wrote:

>Czesc nazywam sie Darek Jablonski i studiuje w Niemczech.
>Jeszcze raz chcialbym spytac sie wszystkich uczestnikow listy dyskusyjnej:
>-czy zna ktos reakcje chemiczna ciecz-ciecz, w ktorej wydzielal sie bedzie
>gaz i bedzie to reakcja egzotermiczna, lecz nie silnie egzotermiczna, wazne
>jest rowniez aby reagenty nie byly zwiazkami rakotworczymi (ogolnie
>niebezpiecznymi)?
>Jezeli ktos moglby podac mi jakies przyklady i literature ewentualnie, w
>ktorej mozna znalezc dane kinetyczne.
>Serdecznie pozdrawiam
>Darek

Troche egzotyczny pomysl, ale mozliwy do zrealizowania. Otoz nitroamid H2N-NO2 ulega rozkaldowi w srodowisku kwasnym i zasadowym na N2O i wode. Zasady i kwasy pelnia role katalizatora. Nitroamid jest niskotopliwym cialem stalym, ale mozna podniesc troche temperature i sie stopi. Katalizatorem moze byc kwas octowy.
Wojtek