Autor: Witek Mozga (mozga_at_trimen.pl)
Data: Tue 11 Feb 2003 - 14:56:25 MET

> Dokladnie chodzilo mi o
> to, zeby wszystkie reagenty byly cieczami.

Aha... Czyli reagenty ciekle i bez rozpuszczalnika? Czy moze jednak reagenty ciekle, ale z rozpuszczalnikiem? Mam przed soba tablice chemiczne i wszystkie stałe kinetyczne dotycza roztworow (za wyjatkiem reakcji w fazie gazowej).

>Mam taka reakcje bowiem
> przeprowadzic w reaktorze okresowym oraz wykonac jej symulacje w moim
> programie.

Jesli reakcja ma byc egzotermiczna i chcesz ja prowadzic bez zadnego rozpuszczalnika to moze byc ryzykowne, bo sie po prostu moze za mocno zagrzac.

> Niemczech mam super dostep do literatury lecz mimo to dane dla roznych
> reakcji, ktore sobie wymyslam nie sa dostepne. Jak je zdobyc?

E, nie mozliwe. Albo wymyslasz reakcje, ktore nie zachodza albo źle szukasz. :-)

>Jesli
> mozesz mi jakos pomoc to prosze bardzo. Kinetyczne dane to chyba
> najwiekszy problem, gdyz reszte to raczej idzie policzyc.

Pozostaje jeszcze jedno pytanie, czy ten gaz, ktory powstaje ma sie wydzielac, czy moze pozostawac w roztworze? Jesli tak, to mozna by sprobowac:

chlorek tert-butylu + woda <-> tert-butanol + HCl w wodzie w 25C stala szybkosci k=0,033 [1/s], reakcja jest 1-ego rzedu. Nie wiem tylko czy reakcja jest egzotermiczna.

--
Witek
http://www.trimen.pl/witek/