Autor: Witek Mozga (mozga_at_trimen.pl)
Data: Mon 03 Feb 2003 - 15:48:18 MET

> 1.Podaj
> empiryczny wzór związku zawierającego 83% potasu i 17% tlenu.(Wiem
> jaka jest odpowiedź ale nie bardzo wiem w jaki sposób można do tego
> dojść)

Ojojoj, niedobrze. Wstyd sie pytac o takie rzeczy. W zasadzie zadanie ma malo wspolnego z chemia, a duzo z matematyka. Rzadko pomagam rozwiazywac takie zadania, ale jakos dzisiaj mam taki pomocniczy nastroj. :-) Dawno nie rozwiazywalem zadnych zadan i troche zatesknilem za szkolą, moze dlatego. :-)

Zalozmy, ze wzor naszego zwiazku jest KxOy, znamy mase molowa tlenu~16 i potasu ~40, wtedy z danych mamy:

   x*40
------------- = 0.83
x*40+y*16

   y*16
------------- = 0.17
x*40+y*16

teraz oba rownania dzielimy stronami przez siebie i dostajemy:

   x*40
  y*16

czyli x/y = (83*16)/(17*40) co w przyblizeniu daje 2

widac zatem, ze x wynosi 2y, zatem wzor bedzie:

K2yOy

jesli przyjmniemy, ze y=1 to mamy K2O.

zadanie drugie postaraj sie sam rozwiazac.

--
Witek
http://www.trimen.pl/witek/