Autor: AGS (somnus_at_wp.pl)
Data: Sun 02 Feb 2003 - 16:17:25 MET

. Ale co w przypadku zwiazkow ktore nie posiadaja ,

> pierwszy jest dyskusyjny, na pierwszy rzut oka nie widze mozliwosci aby
> byla tam mozliwosc chiralnosci\, ale to sobie jeszcze przemysle...
> natomiast drugi... wg. mnie jest to nie ma mozliwosci aby byl to zwiazek
> chiralny.. C=C=C jest plaskie, a H i CH3 moga byc w pozycji trans lub cis,
> ale zawsze jest jakis punkt badz plaszczyzna symetrii.

A jesli                        CH3                   CH3
                                         \                  /
                                           C=  C  =C
                                          /                 \
                                      H                    H

CH3CH=(ta z lewej strony wegla =C=) ulozymy na plaszczyznie prostopadlej do ekranu

CH3CH=(ta z prawej strony wegla =C=) ulozymy na plaszczyznie rownoleglej do ekranu

to co wtedy? czy znajdziesz jakis element symetrii oprocz osi symetrii?

>co do pierwszego.. grupa =CH-COOH tworzy brak symetrii albowiem jest
> sztywna i nie rotuje, bedac jednoczesnie niesymetryczna.
>upierasz sie bardzo przy atomie chiralnym. jak juz pisalem >atom nie musi
>byc chiralny aby zwiazek byl.
>Wez reke i znajdz tam punkt chiralnosci... masz rece przeciez >chiralne, a
>nie masz atomu chiralnego.

:)) sugerujesz ze moje rece nie sa zbudowane miedzy innymi z np z bialek, a tam to atomow chiralnych ....jest cale mnostwo:))) ale tak powaznie
wiem to doskonale, przeciez wlasnie tego dotyczy moje pytanie: chiralnosci zwiazkow bez atomu chiralnego, chodzilo mi tylko o to ze nie tylko wegiel mozemy nazywac atomem chiralnym, ale atomem chiralnym moze byc np fosfor i chyba azot, jednoczesnie beda one punktem chiralnosci.