Autor: Łukasz Biernacki (lukasz.brn_at_wp.pl)
Data: Thu 30 Jan 2003 - 22:09:29 MET

Witam!!!
Ostatnio przeczytałem w internecie 2 ciekawe reakcje. Pierwszą z nich sam wykonałem a drugiej jeszcze nie zdążyłem. Oto one:
1)Po zmieszaniu jodku potasu(KI) i amoniaku(NH3) powstaje czarny osad.
Ps. Trochę nad tym główkowałem ale żaden z produktów o których myślałem nie jest czarnym osadem.
Myślałem też nad tym że amoniak nie będzie brał udziału w reakcji ale będzie jej środowiskiem(katalizatorem)ale nawet gdy ten związek (KI)miałby się jakoś rozłożyć na Jod i potas to wydzieliłby się w tej reakcjii gaz (wodór - choć to mało prawdopodobne) i czysty jod mógłby znajdowaćię jako osad.No ale metal potas jest zbyt reaktywny żeby nie wydzielić wodoru (oczywiście są to tylko przypuszczenia)
A może ten czarny osad powstaje w połączeniu jakiegoś ze związków z etanolem który tutaj stanowi rozpuszczalnik dla jodku potasu(jodyna)

Druga reakcja:
I2(krzyształki)+NH3 = ??
te kryształki mają tylko zmienić swój kolor pod wpływem amoniaku,a później(po wyszuszeniu) stanowić słaby materiał wybuchowy(nie tyle wybuchowy co jest on silnie aktywny na czynniki zewnętrzne)-strzelający.
Ps. jak zrobić ze zresublimowanego jodu(czyli ciała stałego) kryształki jodu??(albo innym sposobem)

Z góry dziękuję!!!

~~ŁUKASZ~~

Ustrzel Wiatrówkę! Weź udział w konkursie Wirtualnej Polski i BRON.PL Wygraj super nagrody! http://pasaz.wp.pl/app/vcp.po?s=2413