Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Wed 29 Jan 2003 - 16:15:22 MET

> Mam mały problem. Słyszałem że m±ka rozpylona w powietrzu tworzy
> mieszaninę wybuchow±. Czy mógłbymi kto¶ z was pomóc i przesłać
> wzór m±ki albo reakcje jaka zachodzi??

Wzór maki! Chyba żartujesz?! Jest to mieszanina roznych substancji. Fakt, ze glownym skladnikiem jest skrobia o wzorze sumarycznym (C6H10O5)n, a produktami spalania moga byc H2O i CO2. Wiec sprobuj napisac rownanie sam.

> Ps. Czy ta reakcja jest gwałtowna bo słyszałem że je¶li rozpylę
> m±kę w powietrzu i zapalę zapałkę to ta m±ka ma wybuchn±ć

Szczegolnie grozne jest to zjawisko w mlynach i magazynach. W warunkach laboratoryjnych jest nie grozne. Sam kiedys robilem takie doswiadczenie. W skrocie: weĽ lejek, polacz go dlugim wezykiem (min. 2 m, dla bezpieczenstwa); do lejka włóż zwitek waty, ale tak aby mozna bylo swobodnie dmuchnac; teraz nasyp odrobine suchej maki, umiesc u wylotu zrodlo ognia, dmuchnij w wezyk i czekaj na efekt; za ktoryms razem wybuchnie. Dobrze miec oslone twarzy, na wszelki wypadek!

Kazik

P.S. Podobnie wybuchowo reaguja inne pyly pochodzenia organicznego i nie tylko (np. drzewny, węglowy itp). Przeciez pyl weglowy w kopalniach jest bardzo grozny (wybuchowy), a sprobuj go odpalic zapalka jesli nie jest rozpylony. Jak sadzisz czy to jest spowodowane? Przemy¶l i odpisz.