Autor: Witek Mozga (mozga_at_trimen.pl)
Data: Thu 23 Jan 2003 - 14:52:54 MET

> czesc! mam pytanie: jakie sa wiazania w fluorku ksenonu i jak to w
> ogole wyglada??

Jak to jakie wiązania, normalne, atomowe :-) Najnormalniejsze w swiecie. A wygląda różnie w zalezności od tego z jakim fluorkiem masz do czynienia. XeF2, XeF4 czy XeF6. Pierwsza molekuła pewnie jest liniowa, druga - plaski kwadrat, w srodku xenon, a trzecia to bipiramida tetragonalna. Pewien jednak nie jestem, bo nie mam pod reka zadnej ksiazki na ten temat. Pamietam, ze sprawa jest opisana w Bielanskim "Chemia ogolna i nieorganiczna".

A swoja droga warto podumać nad naszym szkolnictwem, dzieki, ktoremu pokutuje przekonanie, ze żadne gazy szlachetne nie tworzą związków, ze azot może byc pięciowiązalny (np. kwas azotowy) i duzo dużo innych bzdur.

--
Witek
http://www.trimen.pl/witek/