Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Thu 23 Jan 2003 - 18:47:09 MET

> prostszych metod wykrywajacych metanol obok etanolu nalezy
> chromatografia cienkowarstwowa (lub bibulowa, dokladnie nie pamietam)
(...)
> Natrafilem na nia kiedys w starym
> podreczniku (skrypcie), ale nie mam go obecnie pod reka.

Witam ponownie. Wlasnie znalazlem ten podrecznik. Jest to "Analiza jakosciowa zwiazkow organicznych" Zofii Jerzmanowskiej (PZWL 1975). Metoda ta opisana jest w rozdziale pt. "chromatograficzna identyfikacja malych ilosci skladnikow mieszaniny metanolu i etanolu" i polega w skrocie na:
1. przygotowaniu 3,5-dinitrobenzoesanow badanych alkoholi 2. rozwinieciu chromatogramu bibulowego (a jednak bibula) mieszanina rozp. dioksan/woda (1:4)
3. wywolaniu plam roztw. alfa-naftyloaminy i KOH Troche jest pracochlonna, ale za to nie potrzebna jest droga aparatura.

Kazik