Autor: Piotr K. Olszewski (ncolszew_at_cyf-kr.edu.pl)
Data: Mon 20 Jan 2003 - 12:47:51 MET

>moze jakies wodorki by powstaly) ?

wodorki w/w metali przejściowych o ile się byłem w stanie sprawdzić (o ile w ogóle powstają) mają charakter określany tradycyjnie jako "miedzywęzłowy" (choć wiadomo, że wodór przesuwa atomy swego gospodarza) przy czym absorpcja wodoru może odbywać się i w temp. pokojowej. O ile wiem - wodór siedzi w nich zdysocjowany na atomy - a zatem bez zmiany stopnia utlenienia.
Inne wodorki na przykład z pierwiastków 4f i 5f mogą mieć charakter jonowy-metaliczny. Na przykład w LaHx tworzy się La3+ +H- lecz trudno tu mówić o utlenieniu wodoru skoro jest anionem.

> wogole to czy drucik uleglby rozzarzeniu ?
o ile nie jest naprzewodnikiem wysokotemperaturowym ;-)

Piotr