Autor: Wojciech Szczepankiewicz (wojciech.szczepankiewicz_at_luc.ac.be)
Data: Tue 17 Dec 2002 - 15:35:16 MET

Witek Mozga wrote:

>Ponieważ jestem spokojnym i kulturalnym człowiekiem (gdybym nie był
>to powiedziałbym pewnie "ej, ślepy jesteś!? przeciez widać, że grupa
>OH zamieniona została na NH2!", ale nie jestem, wiec tak nie powiem.)
>to powiem tak - postaraj się sam zauważyć.

>Nie będzie wyglądał, bo kwas azotowy jest jednozasadowy, czyli ma
>tylko jedną grupę OH, a jak się ja wymieni na NH2 to dostaniemy:
>
>HO-NO2 -> NH2-NO2
>
>taki związek istnieje i nazywa sie nitramid, nitroamid albo amid
>nitroilu.
>Prawdę mowiąc przyjęło się, ze o amidach można mówić w przypadku
> [...]

Niewiele, choc amidy kwasu siarkowego i fosforowego sa dosc popularne, ale nitroamid zrobilem sam. Jest to niskotopliwe cialo stale, ktore w obecnosci kwasow lub zasad rozpada sie na wode i podtlenek azotu. Nie robilem nitroamidu dla podtlenku azotu, ale byl produktem ubocznym reakcji ANRORC (Addition of Nucleophile, Ring Opening, Ring Closure) w N-nitroimidazolach.
Wojtek