Autor: Witek Mozga (mozga_at_trimen.pl)
Data: Tue 17 Dec 2002 - 15:25:03 MET

> a na czym polega ta zmiana?

Ponieważ jestem spokojnym i kulturalnym człowiekiem (gdybym nie był to powiedziałbym pewnie "ej, ślepy jesteś!? przeciez widać, że grupa OH zamieniona została na NH2!", ale nie jestem, wiec tak nie powiem.) to powiem tak - postaraj się sam zauważyć.

> jakby wygladal np. diamid kwasu azotowego?

Nie będzie wyglądał, bo kwas azotowy jest jednozasadowy, czyli ma tylko jedną grupę OH, a jak się ja wymieni na NH2 to dostaniemy:

HO-NO2 -> NH2-NO2

taki związek istnieje i nazywa sie nitramid, nitroamid albo amid nitroilu.
Prawdę mowiąc przyjęło się, ze o amidach można mówić w przypadku związków organicznych. Przydatność amidów kwasów mineralnych jest znikoma, dlatego o nich sie duzo nie mowi. Zreszta ile takich prostych amidów kwasów mineralnych można zrobić?

--
Witek
http://www.trimen.pl/witek/