Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Mon 18 Nov 2002 - 21:08:02 MET

> najprosciej ujmujac sprawe, to chcialbym wejsc w posiadanie jak
> najwiekszej ilosci informacji o tych wlasnie zwiazkach ...
(...)
> No ja wlasnie takie analizy wykonuje,

Jasne. Bardzo dobry temat jesli chodzi o oznaczanie tej grupy pestycydow, bowiem sa to najczesciej stosowane fungicydy w ochronie roslin
i to zarowno roslin rolniczych (np. ziemniak, zboza), warzywnych, sadowniczych, ozdobnych i lesnych. Ich sukces polega na uniwersalnosci. Zwalczaja wiekszosc patogenicznych grzybow, sa stosunkowo tanie, malo toksyczne i rzadko stwierdza sie uodparnianie grzybow na te zwiazki (co w przypadku innych fungicydow stanowi duzy problem). Jedynym ich mankamentem jest to, ze dzialaja tylko zapobiegawczo tzn. zanim zarodniki grzybow nie wykielkuja. Jesli choroba sie rozwinie nalezy siegnac po inne fungicydy. Pomimo wielu zalet Unia Europejska chce je wycofac. Dopatrzono sie, ze w pewnych warunkach z ditiokarbaminianow moze powstac w roslinach toksyczny (rakotworczy) etylenotiomocznuk (ETU). Sa to sporadyczne przypadki, ale jednak sa.

W tej grupie fungicydow znanych jest kilka zwiazkow m.in. etyleno-bis(ditikarbaminian) cynku (tzw. zineb), manganu (tzw. maneb) i sol kompleksowa zinebu z manganem (tzw. mankozeb). Obecnie stosuje sie juz tylko mankozeb (ang. mancozeb) oraz spolimeryzowany ditiokarbaminian: metiram. W 2000 r. mankozeb wchodzil w sklad 26 preparatow handlowych jednoskladnikowych i wieloskladnikowych (najpopularniejszy to Dithane). Teraz napewno jest ich wiecej. Metiram wchodzi w sklad Polyramu Combi.
Z tego co wiem wiekszosc metod analitycznych opiera sie na oznaczaniu dwusiarczku wegla CS2 powstalego w procesie przygotowywania probki analitycznej (chyba metoda chromatografii gazowej). Stosunkowo proste sa takze metody spektrofotometryczne. Ostatnio natknalem sie takze na metody biologiczne.

> czy zatem istnieje jakas droga, abym od Ciebie te publikacje zdobyl
> :-) ???

Tak. Jesli mi przyslesz adres na priv to odesle Ci poczta (konwencjonalna) kilka kserowek
polskich artykulow, glownie z Progress in Plant Protection (Postepy w Ochronie Roslin). Dotycza one monitoringu pestycydow w warzywach i owocach, a w tym takze ditiokarbaminianow (ile i w jakich produktach je wykrywano; raczej metodyki oznaczania w nich nie ma). Poza tym jestem w posiadaniu kilku artykulow zagranicznych dotyczacych oznaczania tych fungicydow, w formie plikow pdf i doc. W sumie ponad 5 MB, wiec jesli twoja skrzynka pocztowa to wytrzyma moge je rowniez Ci udostepnic. Przysle Ci takze o mankozebie z "The Pesticide Manual". Jest tam wszystko o nim, ale napisane syntetycznie. Poza tym, zanim wezmiesz sie za oznaczanie tych fungicydow w produktach spozywczych powinienes moim zdaniem co nieco wiedziec na temat ich zastosowania w rolnictwie i ogrodnictwie, aby wybierac odpowiednie produkty do analiz. Nie ma sensu ich oznaczac np. kukurydzy jesli wiadomo, ze tam ich sie nie stosuje. W zwiazku z tym przesle Ci kilka wybranych etykiet-instrukcji stosowania fungicydow ditiokabaminianowych (pliki tekstowe) dla ogolnej orientacji.

Czekam na odpowiedz. Pozdrowienia

Kazik

PS. Oznaczenia ditiokarbaminianow wykonuja jednostki Instytutu Ochrony Roslin
www.ior.poznan.pl
Osobiscie mialem okazje poznac pania mgr Barbare Langowska B.Langowska_at_ior.poznan.pl [tel. (0-56) 623 5699] z Terenowej Stacji Doswiadczalnej w Toruniu tegoz Instytutu (Pracownii Pozostalosci Srodkow Ochrony Roslin). Bardzo mila osoba i na pewno udzieli wskazowek (z wyksztalcenia jest chemikiem). Tez publikowala na temat tych fungicydow w zywnosci.

Kazimierz Warminski kazet_at_uwm.edu.pl
Uniwersytet Warminsko-Mazurski w Olsztynie www.uwm.edu.pl