Autor: Witek Mozga (mozga_at_trimen.pl)
Data: Fri 15 Nov 2002 - 14:53:17 MET

> Żarty sobie robisz?

tez tak na poczatku pomyslalem, ale...

Niedawno obsmialem uslyszany w telewizji dwutlenek wodoru (zamiast nadtlenku) lecz na Chemfanie Tomek Holband zwrocil mi uwage, ze w zasadzie jest to wlasnie... dwutlenek wodoru. Nazwa jak najbardziej prawidlowa. I rzeczywiscie, po chwili namyslu musze sie zgodzic. Jako chemicy przywyczailismy sie do nazywania zwiazku BaO2 nadtlenkiem, ale w sumie jest to zwiazek, ktory sklada sie z dwoch atomow tlenu i baru, czyli dwutlenek baru. Pewnie, ze nadtlenek wiecej mowi o "prawdziwej strukturze" zwiazku, ale nazwa dwutlenek tez ma jak najbardziej sens chemiczny. Ba! lepiej, jest nawet bardziej intuicyjna. Jak powiesz laikowi: napisz mi wzor dwutlenku baru, to po zastanowieniu palnie BaO2; a gdybys kazal mu napisac nadtlenek? Tu juz mialby problem.

Dlatego apeluje do starych wyjadaczy chemicznych, zeby nie negowac od razu pewnych stwierdzen, sprzecznych na pierwszy rzut oka z naszym przyzwyczajeniem.

Witek
http://www.trimen.pl/witek/