Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Fri 08 Nov 2002 - 17:39:54 MET

Nie do końca jedynym. Wszystkie zwiazki o dzialaniu bakteriobojczym maja takie dzialanie. Ograniczaja mikrobiologiczny rozklad potu (dokladniej jego skladnikow organicznych), a przez to zapobiegaja powstawaniu nieprzyjemnie pachnacych zwiazkow. Przykladami moga byc: triklosan (triclosan) i fenoksyetanol. Jesli sie nie myle to zwiazki glinu zawarte sa w antyperspirantach jako srodki przeciwdzialajace nadmiernemu wydzielaniu sie potu.

A no wlasnie! Pierwsze pytanie jakie sie nasuwa - to czy wogole przez skore zwiazki glinu sie wchlaniaja? Regula jest taka - przez skore latwo sie wchlaniaja substancje dobrze rozpuszczalne w tluszczach, a sole glinu do takich (chyba?) nie naleza (tylko, ze od kazdej reguly sa wyjatki). Jesli tak jest to nie ma sie
czego obawiac. A jesli nie - to faktycznie moze byc problem. W Polsce kazdy kosmetyk musi posiadac pozytywna opinie PZH. Jednakze kosmetyki jako takie nie moga byc testowane na zwierzetach, lecz ich poszczegolne skladniki musialy byc kiedys przetestowane (nie koniecznie w Polsce). PZH w tym przypadku opiera sie na danych literaturowych (i miedzynarodowych bazach danych). Badania obejmuja m.in. toksycznosc doustna, skorna i inhalacyjna. Widocznie kiedys stwierdzono, ze sole glinu nie dzialaja toksycznie po ekspozycji skornej i dlatego dezodoranty takie sa dopuszczane do sprzedazy. Po za tym sa w uzyciu leki zobojetniajace kwas zoladkowy oparte na wodorotlenku glinu (lub solach zasadowych). Stwierdzono, ze tylko ok. 1% glinu jest wchlaniane ta droga, reszta wydalana jest z kalem. Tym bardziej mozna sadzic, ze zwiazki glinu sa trudno wchlanialne przez skore.

Innym problemem jest wdychanie przypadkowo rozpylonego dezodorantu w kierunku twarzy. Zawodowe wdychanie pylow glinowych (Al, Al2O3, sole) jest
bardzo szkodliwe. W Polsce obowiazuje norma NDS=2 mg/m3 (w ciągu 8h pracy). W USA najwyzsze dopuszczalne stezenie (NDS) rozpuszczlnych zwiazkow
glinu jest pieciokrotnie mniejsze od NDS dla Al2O3. A wiec nie zaciagajmy sie aerozolem przeznaczonym dla skory !!!

> Znane jest pojecie otepienia dializowego, ktore wywolane
> jest zwiekszeniem ilosci jonow glinu we krwi,
> przechodzacych z aparatury dializowej.

Glin jest czynnikiem toksycznym szczegolnie dla osob z niewydolnoscia nerek poddajacych sie dializie, boweim wiekszosc glinu jest wydalana przez nerki. Z tego tez powodu notuje sie u tych osob zwiekszone stezenia glinu w organizmie. A czy kationy glinu moga pochodzic z aparatury? Tego nie wiem, ale to mozliwe. Glin czesciowo kumuluje sie w tkance nerwowej, co moze niekorzystnie wplynac na zdrowie po dluzszej ekspozycji. Znaleziono go szczegolnie duzo w mozgu zmarlych na chorobe Alzheimera, wiec przez pewien czas byl podejrzewany o wywolywanie tej strasznej choroby. Obecnie zostal jednak "uniewinniony".

Kazik

Kazimierz Warminski
kazet_at_uwm.edu.pl
Uniwersytet Warminsko-Mazurski w Olsztynie www.uwm.edu.pl