Autor: toganicz_at_bilbo.cbmm.lodz.pl
Data: Fri 11 Oct 2002 - 09:40:39 MET DST

Witek Mozga wrote:

> Etanoamina? pierwsze slysze. Mnie uczono, ze jest to 2-fenylo-
> ETYLOamina. Wydaje mi sie, ze ta nazwa jest powszechna w uzyciu, byc
> moze jest historyczna. Podobnie Alfa Metylo FenyloETyloAMINA -
> amfetamina.

Musi być etylo- bo zgodnie z zaleceniami IUPAC nazwy grup zawierające tylko atomy węgla i wodoru mają się kończyć na -yl. Tworzy się je dodając do nazwy odpowiedniego węglowodoru końcówkę -yl. Jest więc etyl, propanyl, propenyl itd. itp. Wyjątkiem jest tylko benzen i toluen, od których grupy nazwają się odpowiednio fenyl i benzyl a nie benzenyl i toluenyl.

Tomek "polimerek" Ganicz
http://www.ceti.pl/kganicz/poli
http://www.ceti.pl/kganicz/rowery