Autor: Janusz Wasilewski (januszw_at_matman.uwm.edu.pl)
Data: Mon 23 Sep 2002 - 09:45:17 MET DST

Przy okazji chcialbym podjac temat tzw. "postaci rteci". Od dawna wiadomo, ze zarowno rtec w postaci Hg(I) i Hg(II), jak tez pary rteci metalicznej sa o wiele
mniej toksycze od "rteci organicznej". Kilka lat temu swiat chemikow byl poruszony
smiertelnym zatruciem amerykanskiej biochemiczki metylortecia. Mnie od kilku lat
neka inny problem. Zapewnie niewielu z nas zdaje sobie sprawe z faktu, iz przy okazji szczepien (tych obowiazkowych i tych zupelnie niepotrzebnych) wprowadzamy
do organizmu pewna ilosc organicznej rteci w postaci biostatyku o nazwie THIOMERSAL
(wprowadzono go uzycia w latach trzydziestych). Pytalem znajomych lekarzy i farmaceutow o to, czy ta ilosc jest istotna. Wiekszosc z nich zupelnie nie wiedziala
o co mi chodzi. Moje pytanie jest nastepujace: "Moze ktorys z szanownych grupowiczow
wie cos konkretnego na ten temat, albo zna jakiegos fachowca od tych spraw?"

Pozdrawiam,
Janusz Wasilewski
Olsztyn

P.S. Wg mnie siarka uzyta do wiazania metalicznej rteci jest malo skuteczna. Ja uzywalem
jodu - trwa to kilka minnut.