Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chem.univ.gda.pl)
Data: Wed 11 Sep 2002 - 09:53:12 MET DST

> Nieopatrznie dotknąłem pręcikiem
> kilku miejsc na dłoniach i teraz mam nieestetyczne plamy które nie chcą
> zejść :P. Czy ktoś z grupowiczów wie jak (najlepiej domowym sposobem) można
> by usunąć te przebarwienia?

Te plamy to metaliczne, czarne jak na fotografii cz-b, srebro. Rzeczywiscie, najlepiej poczekac, ale jesli jutro akurat masz Raut w Ambasadzie, to pozostaje albo pumeks, albo plamy zajodynowac, poczekac az powstanie AgI i po splukaniu jodyny polozyc tampon ze stezonego tiosiarczanu. Poniewaz w miedzyczasie jod moze dosc gleboko wdyfundowac w skore, trzeba taki tampon potrzymac dluzej. Moga pozostac na jakis czas zoltawe resztki jodu. Tak wiec zdecyduj, co lepsze...
AgNO3 jako sol metalu ciezkiego oczywiscie koaguluje bialko (niezbyt zreszta gleboko) i moze byc drazniacy. Przy polknieciu sa to miejscowe oparzenia sluzowki. Natomiast w zaladku powstaje nieszkodliwy AgCl. KNO3 dodaje sie w celu "rozcienczenia AgNO3. AgNO3 = "kamien piekielny" z lacinskiego dawnego alchemicznego okreslenia "lapis infernalis" Do wypalamnia brodawek stosowana jest tez skuteczniejsza czasem metoda: kwas trojchlorooctowy+kwas mlekowy+gliceryna dla rozmiekczenia. Ale z brodawkami bywa trudna walka, bo sa czesto to twory wirusowe. t.p.