Autor: Michal Sobkowski (msob_at_ibch.poznan.pl)
Data: Wed 11 Sep 2002 - 08:23:32 MET DST

At 17:00 10.09.02, you wrote:
>Do zywnosci dodaje sie rozne rzeczy. Ot np. do hamburgerow
>czesto dodawany jest glutaminian sodu, oczywiscie legalny
>kopnserwant ale o dzialaniu lekko uzalezniajacym.
>nic dziwnego ze po BicMacu mamy oczhote na cos jeszcze :)

Glutaminian sodu to nie konserwant, tylko substancja wyostrzajšca smak. Mało chyba jest potraw "na słono", gdzie glutaminian nie jest dodawany. Jest podstawowym składnikiem przypraw typu Vegeta czy Jarzynka. Jest to sól sodowa najzwyklejszego aminokwasu - kwasu glutaminowego. Jak każda rzecz - w nadmiarze szkodzi, trudno mi jednak wyohbrazić sobie uzależnienie od naturalnego aminokwasu! :-)
Na Chemfanie toczyła się już dyskusja nt. glutaminianu - styczeń 2001.

Michał

--
           dr Michał Sobkowski
           Instytut Chemii Bioorganicznej PAN, Poznań