Autor: Piotr Solarz (P.Solarz_at_INT.PAN.WROC.PL)
Data: Fri 06 Sep 2002 - 09:44:29 MET DST

Friday, September 6, 2002, 2:15:31 AM, you wrote:

JP> Krotko mowiac anomalie te spowodowane sa roznica
JP> energii elektronow na poszczegolnych orbitalach. Atomy
JP> tych pierwiastkow sa tak duze, ze energie elektronow
JP> na orbitalach walencyjnych praktycznie sa takie same,
JP> skutkiem czego polozenie ich jest prawie identyczne.
JP> Te niewielkie roznice powodujace takie a nie inne
JP> zachowanie sie biora sie z oddzialywania na siebie
JP> wlasnie tych elektronow. one tam po prostu nie maja
JP> zbyt duzo miejsca, wiec ktorys musi ustapic. Ktory -
JP> ten co ma choc ulamek mniejsza energie.

Tak można przypuszczać, że dążą do zapełnienia najpierw w połowie orbitalu 4f np Eu 4f7 oraz Gd również 4f7. Daje to pewne minimum energetyczne. Dla Yb i Lu sutuacja podobna po 14 elektronów na 4f i orbital zapełniony całkowicie. Ale powyższe wytłumaczenie przypomina "jest bo jest" a mnie nurtuje dlaczego, tak naprawdę. Podobnie jest z Cu tam też jest przeskok i dla Cu mamy już 3d10, choć można byłoby oczekiwać 3d9.

Po za tym nurtuje mnie problem Ln3+ tracą 2 elektrony z 6s i jeden z 4f choć 4f jest mocno ekranowane i dlatego linie czy absorpcyjne czy emisyjne lantanowców przypominają raczej wysokie góry niż morenę denną.

Piotrek