Autor: toganicz_at_bilbo.cbmm.lodz.pl
Data: Thu 05 Sep 2002 - 08:53:56 MET DST

Jerzy Peszke wrote:

> Wystarczy ze wrzucisz tam cokolwiek co nie bedzie sie
> rozpuszczalo w rozpuszczalniku ktory uzywasz.
> Najlepsza jest oczywiscie porcelana, gdyz nie reaguje
> praktycznie z niczym (z potluczonej filizanki,
> potluczonego tygielka itp). Rownie dobrze moze byc
> maly kamyczek. Rzecz w tym aby rozpuszczalnik wrzal w
> swojej temperaturze wrzenia a nie doszlo do
> przegrzania cieczy, co moze skonczyc sie roznie.
> Kamyczek poprostu uniemozliwia stale powolne
> nagrzewanie sie cieczy co moze prowadzic do tego
> zjawiska.
> Obawiam sie iz czegos takiego nie kupisz, gdyz....
> [...]

W zasadzie masz rację, przynajmniej tak długo jak długo pracuje się ze związkami, które nie tworzą zbyt agresywnego środowiska. Przy agresywnym środowisku można się jednak niemile przejechać przy kamykach wrzennych z "odzysku" i np: zanieczyścić sobie taki związek emalią z powierzchni ceramicznej albo innym świństwem, które może występować w takim przypadkowym kamyczku. Mnie się to często zdażało w trakcie destylacji chlorosilanów i w końcu kupiłem teflonowe kamyki wrzenne. Warto jeszcze dodać, że kamyczek powinień być jak najbardziej porowaty i dlatego kawałki litego, potłuczonego szkła są zwykle mało skuteczne, natomiast kawałki kiepskiej ceramiki, oraz fragmenty starych spieków szklanych sprawdzają się lepiej. Nieprawdą jest natomiast, że kamyków nikt nie produkuje. Np: w katologu Aldricha na rok 2000-2001 na stronie T57 jest cała kolekcja kamyków. Najdroższe są teflonowe (149 DM za 0.5 kg) a najtańsze karbonowe (15.3 DM za 227 g.). Jeśli chodzi o teflonowe, to może się to wydaje drogo, ale w tym 0.5 kg jest tych kamyków ok 100 000, więc taka paczka starcza na długie lata. Teflonowe kamyki można oczywiście stosować praktycznie do wszystkiego bez lęku zapaskudzenia produktu.

Tomek "polimerek" Ganicz
http://www.ceti.pl/kganicz/poli
http://www.ceti.pl/kganicz/rowery