Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Thu 22 Aug 2002 - 14:56:50 MET DST

> Słyszałem że można wyznaczyć pH roztworu za pomocą ogniwa a
> dokładniej różnicy potencjałów.
>
> 1.Na czym polega schemat tego ogniwa
> 2.Jak można by go skonstrułować

Mysle, ze skonstrulowanie pehametru bedzie zbyt skomplikowane w warunkach domowych. Trzeba miec odpowiedni woltomierz, elektrody (pomiarowa i wzorcowa) i roztwory wzorcowe, aby go wyskalowac. Przypuszczam, ze zlozenie pehametru z części bedzie bardziej kosztowne niz zakupienie gotowego. Zapewne skontruowanie takiego przyrzadu daloby duzo satysfakcji i byc moze ktos zna prosty schemat pH-metru, ja niestety Ci w tym nie pomoge. Radze jednak kupic sobie profesjonalny pH-metr. Najtansze jakie znam mozna kupic juz za ok. 300-350 zl (dokladnosc pH +/- 0,1, pomiar temperatury, z mozliwoscia kalibracji). Oczywiscie mozna czasami spotkac w sklepach ogrodniczych jeszcze tansze (ok. 20 zl), ale te ktore widzialem nic nie sa warte. Polecam odwiedzic strony internetowe firm zajmujacych sie sprzedaza sprzetu laboratoryjnego np.: www.conbest.com.pl i zapytac sie o ceny najprostszych pehametrow.
Zycze powodzenia

Kazik Warminski