Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Wed 21 Aug 2002 - 12:39:52 MET DST

> Witam i przepraszam że przeszkadzam ale mam problem
> który tkwi w pewnym zadaniu.

Lukasz, nie musisz przepraszac, ze przeszkadzasz, bo kto nie chce, ten po prostu nie musi czytac danego listu.

> Ps. Czy jony [OH-] też biorą udział w wyniku odczynu?

Im większe jest stężenie jonów H+, tym mniejsze jonów OH-. I odwrotnie. Zaleznosc tą opisuje rownanie
[H+] * [OH-]=10 do potęgi -14

Mozna wiec pH obliczyc tak jak to podal moj poprzednik: pH=-log[H+] lub jak wolisz okrezna droga, obliczajac najpierw stezenie [OH-], potem inny wskaznik jakim jest tzw. pOH, a potem pH. Oczywiscie bedzie to niepotrzebne liczenie, ale warto wykonac, aby uzmyslowic sobie zaleznosci pomiedzy [H+] a [OH-] i ich wplyw na wartosc pH. W tym przypadku:

[H+]*[OH-]=10 do -14 mol/dm3
a wiec [OH-] = (10 do -14)/[H+] = (10do-14)/10do-7,4 = (10 do -6,6) mol/dm3

pOH= -log[OH-]
pOH= -log(10 do -6,6) = 6,6

pH + pOH = 14 (jest to zaleznosc stala) a wiec: pH=14 - pOH= 14 - 6,6 = 7,4

Gdybysmy obliczali pH "prostą drogą" uzyskalibysmy ten sam wynik:

pH= -log[H+]= -log(10 do -7,4) = 7,4

Jak widzisz odczyn mozna okreslac dwoma wskaznikami: pH i pOH. Bardziej jednak znany jest pH. Oba sa wzajemnie przeliczalne, ze wzgledu na scisla zaleznosc pomiedzy nimi (wzor-jak wyzej). Nawet gdybys dodal do osocza jonow OH- (np. NaOH - o zgrozo!!!) to stezenie H+ proprcjonalnie spadnie, tak aby iloczyn stezen obu jonow byl rowny (w przyblizeniu) 10 do potegi -14. Tak wiec, majac podane w zadaniu stezenie H+, pH roztworu (a osocze jest roztworem) oblicza sie najlatwiej bezposrednio ze wzoru pH= -log[H+], nie uwzgledniajac stezenia OH-. Mozna zadac sobie pytanie: po co jest pOH ? Obliczanie pOH ulatwia troche zycie w przypadku obliczania pH roztworow alkalicznych (np. KOH). Majac dane stezenie OH- w takim roztworze (albo samej zasady), pH obliczyc mozemy dwoma sposobami:

  1. wyznaczyc [H+], a potem pH albo
  2. wyliczyc najpierw pOH, a potem pH (ze wzorow, ktore podalem wyzej)

Z doswiadczenia (w nauczaniu) wiem, ze drugi sposob jest nieco latwiejszy, poniewaz omija sie dzielenia liczb bedacych w potegach, co wielu osobom sprawia trudnosci. No tak, ale pozostaje jeszcze logarytmowanie. Tego niestety nie da sie ominac. Proponuje, abys sprobowal zrobic takie zadanie:

Oblicz pH roztworu NaOH o stezeniu 0,05 mol/dm3 wiedzac, ze stopien dysocjacji wodorotelnku sodu wynosi 100% (czyli NaOH calkowicie dysocjuje na Na+ i OH-, czyli stezenie NaOH = [OH-] ). Skorzystaj z obu podanych sposobow. Wynik bedzie ten sam. Pamietaj o obliczaniu logarytmu dziesietnego (mozesz wykorzystac kalkulator z "funkcjami" lub program Excell).

Zycze Ci owocnej pracy i czekam na rozwiazanie.

Kazik