Autor: Pawel Hoszowski (hoszowsk_at_poczta.fm)
Data: Mon 19 Aug 2002 - 01:02:56 MET DST

> Witam może wystarczy Ci amalgamat sodu.
>
> Szczegółów nie znam ale z grubsza to tak wodny roztwór NaCl anoda np.
> węglowa (z baterii) katoda rtęć.
>
> Pozdrawiam Janusz

Tak, ale amalgamat zaczyna reagować
z wodą już przy zawartości powyżej
2% sodu. Ale do wody można dodać
np. pirydyny i użyć NaOH albo jeszcze
lepiej CH3COONa aby się 'gryzące' gazy
na anodzie nie wydzielały. Może uda
ci się uzyskać 5 % sodu w Hg, to już
by było coś... Tylko że wtedy pewnie
się zestali :)))

Możesz jeszcze wybrać/sklonować
rozwiązania następujace:

Najlepiej trafić do hurtowni, gdy jakaś
firma zamówi sód i nie weźmie. Jest on na tyle drogi - około 1-2 zł/ 1 gram, że hurtownia chętnie pozbędzie się 100-200g takiego towaru.

Poza tym można go zastąpić w wielu syntezach, (szczególnie redukcjach) proszkiem
Al, Mg, albo tzw. elektronem (stop zawierający 90 % Mg , 4 +/- 2 % Al , cynk i mangan).

Jednak aby reakcja wystartowała Al musi być zaktywowany przez rozpuszczenie tlenku na powierzchni za pomocą alkoholanu. Najprostszym wydaje właśnie dodanie nieco sodu do mieszaniny choć można próbować NaOH, HgCl2 oraz Hg. Aktywować go można bezwodnymi HgCl2, CuCl2 itp.

>otrzymywanie Li z LiCl w roztworze pirydyny
>to jedyny podawany przypadek
>elektrolizy gdzie nie uzywa sie stopionej soli.

Doskonała myśl !
Ciekawe, co by było, gdyby dodać trochę eteru koronowego, aby schelatować kation, np. K(+) oraz zmienić anion np. na CH3COO(-) aby poprawić rozpuszczalność anionu oraz zamienić pojawianie się 'gryzącego' chloru na anodzie na
'niegryzący' etylen.

W razie braku eteru koronowego można by zastosować np. zwykły politlenek etylenu (tzw. polikol), albo nawet dioksan, THF, może w mieszaninie z pirydyną.

Gdyby elektroliza nie chciała zachodzić - podwyższyć napięcie. Ja robiłem elektrolizy etanolowych roztworów z dodatkiem amin przy około 100 V. Trzeba tylko uważniej niż zwykle obchodzić się z aparaturą - napięcie bezpieczeństwa to 24 V !

W razie braku sodu do tak trywialnego zadania, jak uzyskanie etanolanu sodu można etanolan sodu zrobić po prostu z etanolu, NaOH (kret do rur) i toluenu lub ksylenu przez destylację azeotropową (najszybciej używając nasadki Deana-Starka).
Etanolan np. do cyklizacji mocznika z malonianami MUSI być bezwodny !

Paweł.

Zostaniesz ze mna na stale? >>> http://link.interia.pl/f163a