Autor: Witek Mozga (mozga_at_trimen.pl)
Data: Tue 06 Aug 2002 - 21:40:48 MET DST

> Nie wiem czy fenyloizonitryl to ciało
> stałe czy też ciecz jaką ma temperaturę topnienia czy też wrzenia.

Ja tez nie wiem, ale podejrzewam, ze ciecz.

Metoda z chloroformem nie jest zla jesli sie ja stosuje w ukladzie dwufazowym - stezony wodny NaOH/chloroform - i z dodatkiem tzw. katalizatora przeniesienia miedzyfazowego (np. wodorosiarczan tetrabutyloamoniowy, niewielka ilosc). Po reakcji rozdziela sie fazy, chloroform sie suszy i ma sie po destylacji w zasadzie gotowy izonitryl. Mam pod reką ogólny odnosnik dotyczacy izonitryli, ktory powinien byc dostepny w kazdej bibliotece chemicznej: Weber,Gokel; Tetrahedron Letters 1972,1637

Warto wiedziec, ze metoda z katalizatorem przeniesienia miedzyfazowego (tzw. PTC - phase transfer catalysis) zostala opracowana przez naszego rodaka Mąkoszę i jest powszechnie stosowana nie tylko do syntezy izonitryli.

Inna metoda otrzymania tego zwiazku, ktora przychodzi mi do glowy to dehydratacja formanilidu za pomoca POCl3 lub analogicznego agresywnego srodka odwadniajacego. W warunkach domowych raczej cienko to widze (wyciag potrzebny).

Zdaje sie, ze kiedys widzialem metode polegajac na odtlenieniu izocyjanianu za pomoca fosforynu lub fosfiny. To wyglada niezle, bo izocyjanian fenylu jest dostepny w handlu, a warunki nie sa drastyczne. Szczegolow jednak nie znam.

Najlepiej i tak wyglada dla mnie PTC.

Powodzenia.

Witek
http://www.trimen.pl/witek/