Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chem.univ.gda.pl)
Data: Tue 04 Jun 2002 - 10:20:45 MET DST

> [...]
> W przypadku mieszaniny wodoweglanu i weglanu "kwasem" bedzie
> forma HCO3(-) a zdysocjowanym kwasem forma CO3(-2).
> Poniewaz za stezenie formy [A-] odpowiada w zasadzie tylko weglan
> (dysocjacie wodoroweglanu mozna zaniedbac) a za stezenie formy
> [HA] odpowiada w zasadzie tylko wodoroweglan (tu zaniedbac mozna
> z kolei hydrolize weglanu), to wzor na pH buforu mamy
> pH=pKa-log([wodoroweglan]/[weglan])
> Wazne jest jeszcze pKa. Otoz jak powiedzielismy jest to pKa dla
> reakcji kwasnej hydrolizy wodoroweglanu czyli odpowiada pKa dla
> drugiego protonu kwasu weglowego. Z tablic mam pKa=10.3
Moje doswiadczenia wskazuja, ze rozbieznosc pomiedzy obliczonym i zmierzonym pH moze byc ogromna (rzedu 0,5 pH). Powodem sa wszystkie uproszczenia: pominiecie wtornej hydrolizy, zaniedbanie faktu, ze sole sa zdysocjowane czesto mniej niz w 50% (sic!), moc jonowa...

> Najlepiej > byloby zrobic roztwor i sprawdzic.
Koniecznie!
http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/ph.htm (tuz ponizej zaznaczonego na czerwono krotkiego fragmentu tekstu) tomasz plucinski