Autor: Witek Mozga (mozga_at_trimen.pl)
Data: Fri 31 May 2002 - 20:44:45 MET DST

> Witam, czy istnieje jakis pewny przepis na wykonanie "domowym"
> sposobem stabilnego roztworu referencyjnego o wysokim pH, powiedzmy w
> przedziale 8-10?

Hm... Nie wiem czy dobrze mysle, ale wydaje mi sie, ze najprostszym rozwiazaniem bedzie miesznina wodoroweglanu i weglanu sodu. Przy czym ten drugi mozna zrobic z tego pierwszego przez wyprazenie w piecyku kuchenki. Ten pierwszy to po prostu "sodka". Co do wartosci pH buforu, to zalezy ona od stosunku stezen obu soli:

pH=10.3-log([wodoroweglan]/[weglan])

jesli stezenia te beda rowne, to pH buforu powinno byc okolo 10.3. Manipulujac stezeniami mozesz sobie ustawic pH w granicach 9-11. Stezenia powinny byc w miare duze, jesli chcesz miec duza pojemnosc buforu.

Rozumowalem tak (moze ktos poprawi):

Wiemy, ze zachodzi zaleznosc

pH=pKa-log([HA]/[A-])
gdzie [HA] to stezenie niezdysocjowanego kwasu a [A-] to stezenie zdysocjowanego kwasu.

W przypadku mieszaniny wodoweglanu i weglanu "kwasem" bedzie forma HCO3(-) a zdysocjowanym kwasem forma CO3(-2). Poniewaz za stezenie formy [A-] odpowiada w zasadzie tylko weglan (dysocjacie wodoroweglanu mozna zaniedbac) a za stezenie formy [HA] odpowiada w zasadzie tylko wodoroweglan (tu zaniedbac mozna z kolei hydrolize weglanu), to wzor na pH buforu mamy

pH=pKa-log([wodoroweglan]/[weglan])

Wazne jest jeszcze pKa. Otoz jak powiedzielismy jest to pKa dla reakcji kwasnej hydrolizy wodoroweglanu czyli odpowiada pKa dla drugiego protonu kwasu weglowego. Z tablic mam pKa=10.3

Mysle, ze nie popelnilem znaczacego bledu w rozumowaniu. Najlepiej byloby zrobic roztwor i sprawdzic.

Pozdrawiam

Witek
http://www.trimen.pl/witek/