Autor: toganicz_at_bilbo.cbmm.lodz.pl
Data: Mon 03 Jun 2002 - 11:57:01 MET DST

Pawel Pawlowicz KCh wrote:

> Troche pokreciles.
> Wzorca wewnetrznego dodaje sie do wszystkich probek i do
> standardow kalibracyjnych (o kilku roznych, dokladnie znanych
> stezeniach substancji oznaczanej). Nastepnie kreslimy zaleznosc
> stezenia analitu od ilorazu integracji piku analitu i integracji piku
> wzorca w tej konkretnej probce (zapomnialem napisac, ze wzorca
> we wszystkich probkach jest tyle samo). Po wykonaniu analizy
> probki o nieznanym stezeniu odczytuje sie pola pod pikiem analitu
> i wzorca, oblicza iloraz i odczytuje stezenie analitu w badanej
> [...]

Różnie się postępuje w różnych sytuacjach ;-) Ja chciałem dać klarowny i możliwie najbardziej ogólny opis zastosowania wzorca wewnętrznego do pomiarów ilościowych bez wdawania się niepotrzebne szczegóły.
Sam robię sporo kinetyk za pomocą GC, NMR i IR - za każdym razem stosuję wzorzec wewnętrzny, ale za każdym razem w inny sposób. Dla GC najczęściej dodaję wzorca do mieszaniny reakcyjnej i potem mam go   automatycznie we wszystkich próbkach. Obliczenia są dość złożone, bo oprócz krzywej kalibracyjnej samego wzorca robi się też zwykle kalibracje samych substratów. Najpierw robi się poprawkę na wzorzec, a potem jeszcze uwzględnia współczynniki odpowiedzi substratów znane z analiz ich samych.

Tomek "polimerek" Ganicz
http://www.ceti.pl/kganicz/poli
http://www.ceti.pl/kganicz/rowery