Autor: Pawel Hoszowski (hoszowsk_at_poczta.fm)
Data: Sat 25 May 2002 - 20:29:22 MET DST

Doskonale pytanie !!!!!
Zastanowie sie ! Co za temat !
50 % sukcesu lezy w dobrze postawionym pytaniu ! (A. Einstein).
Jeszcze dochodzi silna zaleznosc tej wielkosci od temperatury. W r-rach NaCl mozna rozpuscic troche MgSO4 i KCl, ale nie pamietam ile. Sprawdze, chyba to prawda dla wiekszosci soli, takie wspólne mieszanie. (Odwrotnie niz w przypadku iloczynu rozpuszczalnosci ! Tam rozp. soli o wspólnym anionie lub kationie MALEJE !). A co z innymi rozpuszczalnikami, sila jonowa, przenikalnoscia dielektryczna (ta makro- i mikro - miedzyczasteczkowa), róznymi empirycznymi stalymi rozpuszczalników, gestosciami elektronowymi, gestoscia w ogóle, wolnymi przestrzeniami, refrakcja, dlugosciami wiazan, promieniami atomowymi, wielkoscia czasteczek, polarnoscia, polaryzowalnoscia, teoriami kwasów i zasad, temperatura wrzenia, stalymi ebulioskopowymi i krioskopowymi, refrakcja, napieciem powierzchniowym, ruchliwoscia jonów, stalymi solwatacji, wreszcie zasada, ze "podobne rozpuszcza podobne", która sprawdza sie czesto nawet tam, gdzie zawodza pewne reguly ?!
Dobra teoria cieczy i rozpuszczalnosci powinna sprowadzic sie do kilku krótkich wzorów lub prostej symulacji komputerowej kilku prostych praw fizyki. Moze kiedys ja stworze, ale... brak mi czasu, bo mieszam asfalt...
Pozdrowienia - Pawel Hoszowski.

INTERIA.PL: Portal pelen informacji >>> http://link.interia.pl/f15b7