Autor: Elżbieta Barankiewicz (ebarankiewicz_at_o2.pl)
Data: Fri 17 May 2002 - 00:39:41 MET DST

  Witam chemfanów!

  Roztworzyłem sobie monetę 10-groszową w HNO3 i uzyskałem roztwór zawierający kationy miedzi i niklu.   Czy można je jakoś rozdzielić za pomocą niezbyt skomplikowanych reakcji chemicznych? (typu strącanie   selektywne)?

        Nagrody do wziecia. Bez losowania! >>> http://link.interia.pl/f15ce

Jony miedzi należą do drugiej grupy kationów, a jony niklu do trzeciej grupy kationów. Kationy obu tych grup tworzą nierozpuszczalne w wodzie siarczki. Mogą one być stracane tymi samymi odczynnikami tj siarkowodorem,siarczkiem amonu. Jeżeli roztwór zakwasimy około 0,3 molowym roztworem HCl to wytrącą się siarczki drugiej grupy czyli wytrąci się nam siarczek miedzi a w roztworze pozostaną jony niklu.