Autor: toganicz_at_bilbo.cbmm.lodz.pl
Data: Thu 24 Jan 2002 - 13:14:12 MET

Wojciech Szczepankiewicz wrote:

> Mam problem. Na widmie 1H NMR pochodnej morfoliny. Ten fragment wystepuje
> zazwyczaj w postaci dwoch trypletow. U mnie jeden z trypletow jest ladniutki, a
> drugi zlal sie do jednego dosc oblego singletu. Calkowanie sie zgadza.
> Co to za zjawisko?

Jak integracja się zgadza to prawdopodobnie jest to kwestia ustawień aparatu NMR. Może operator nie ustawił dobrze shimu i w jednej częsci widmo ma lepszą rozdzielczosć niż w innej. Czy masz dobrą linię bazową i wszystkie sygnały są w miarę symetryczne, czy mają tzw "plecy" a linia bazowa jest pofalowana? Może być też tak, że dałes za dużo związku do rurki NMR (albo operator, jak to on ci robił próbkę) i potem nie udawało się ustawić dobrego shimu.
Może też być tak, że jesli ta pochodna morfoliny ma dużą masę cząsteczkową a ten proton, który miał dawać tryplet jest w "sztywnej" częsci cząsteczki to wtedy rozdzielczosć sygnałów ze "sztywnej" częsci jest mniejsza od sygnałów reszty cząsteczki, bo wydłużają się czasy relaksacji spinowej do sieci rozpuszczalnika. Bardzo często jest tak w widmach polimerów - zwłaszcza jak się zrobi duże stężenie i cała próbka jest bardzo lepka. I wreszcie może być też tak, że ten trypletowy proton jest geometrycznie bardzo blisko innego protonu, formalnie odległego we wzorze cząsteczki i zachodzi sprzężenie przez przestrzeń, dzielący tryplet na bardziej złożony
multiplet, który przy rozdzielczosci Twojego widma wygląda jak jeden, poszerzony sygnał.

--
Tomek "poli_merek" Ganicz
http://www.ceti.pl/kganicz/poli