Autor: Lukasz Kuzma (kuzma_at_pkmk486.ch.pwr.wroc.pl)
Data: Mon 21 Jan 2002 - 09:14:36 MET

>Wydaje sie, ze problem jest troche zle postawiony.
>Jezeli butelki po produktach spozywczych maja byc
>termicznie przetwarzane, to nie ma potrzeby, zeby je
>w jakis szczególny sposób myc, dezynfekcje
>uzyskamy przez wysoka temperature.

coz, wydaje mi se ze jednak dobrze. Wlasnie o to chodzi, aby otrzymac czysty polimer, a nie mieszakne polimer-kleje-cola-papier. List, ktory odpisalem na priv, zawieral pewne (jak sie okazalo nie do konca scisle) informacje o firmach ktore to przerabiakja. Niescislosci wynikaja z tego ze te firmy wciaz sa w fazie tworzenia, niby cos robia, ale jednoczesnie sie rozpadaja i lacza pod inna nazwa. Dokladnie nie potrafie tego opisac bo po prostu nie rozumiem tego i na tym sie nie znam. W kazdym razie do wyrobu wlokien z PET jest potrzebny czysty polimer. A to oznacza pozbycie sie zakretek (najczesciej polipropylen, czasami polietylen) papieru, pozostalosci zawartosci (to jest najlatwiejsze), klejow...

jak tez pisalem na priv (chyba na priv) widzialem takie mateialy zrobione z PET, ktore moga byc przeznaczone na izolacje cieplne, koldry. Dzisiaj sie dowiedzialem ze niedawno oddana jedna droga do uzytku w Bielsku-B. w swojej strukurze zawiera wlokniny (nazwali to geowlokniny) w swojej budowie jako jakas izolacja (nie wiem jaka, cieplna, czy moze chodzi o wibracje?)....

nie chodzi mi o przerobke PET tak aby mniej zajmowala miejsca czy cos w tym rodzaju (jedna firma w Wadowicach(?) zajmuje sie mieleniem butelek PET, ale to wszystko). Chodzi o wykorzystanie wartosciowego polimeru do dajszej przerobki. I do tego oplacalnej.

pozdrawiam

Lukasz Kuzma
Department of Chemistry
Wroclaw University of Technology