Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Sat 12 Jan 2002 - 14:45:44 MET

> 1. Ma pytanie czy jeśli zostawiłem probówkę z mieszaniną metylobenzenu i
> mieszaniny nitrującej w temp. 21C na kilka dni to czy otrzymałem choć
> niewielką część TNT. Jeśli nie to co musiał bym zrobić (jedynie
> teoretycznie ) aby go otrzymać?

Niemal na pewno nie. Trzecia grupe nitrowa w TNT wprowadza sie stosujac dymiacy HNO3 i bezwodny H2SO4. Jesli nawet taka mieszanine zrobiles i dodales toluenu, to w
trakcie wprowadzania pierwszych grup nitrowych powstaje woda rozcienczajaca
mieszanine i utrudniajaca dalsze nitrowanie. W przemysle TNT produkuje sie etapami, stosujac coraz bardziej stezone nitrozy ("kaskadowo"), a odpady z ostatnich etapow stosowane do pierwszego nitrowania. W przemysle to najistotniejsza kwestia: ekonomika surowcow...

> 2. dlaczego jeśli zmieszam nasycony roz. NaCl i HCl to mieszanina mętnieje?
Wzrost stezenia chlorkow oznacza spadek rozpuszczalnosci NaCl (cos prawie jak z iloczynem rozpuszczalnosci). Niektorzy autorzy twierdza, za podczas tej krystalizacji zachodzi slabe swiecenie w ciemnosci. Mi sie to nigdy nie udalo... Czy moze ktos ma lepsze wyniki?

> 3 czy w reakcji Mg z SiO2 (ogrzewanie palnikiem probówki) otrzymam Si
> czy raczej SiMg2

Mysle ze wszystko zalezy od proporcji. W praktyce zawsze niemal powstaje troche krzemku. Po wrzuceniu do rozc. HCl powstaje troche dymiacego a czasem nawet samozapalnego SiH4.
tomasz plucinski