Autor: Michal Sobkowski (msob_at_ibch.poznan.pl)
Data: Tue 08 Jan 2002 - 08:41:57 MET

At 16:17 07.01.02, you wrote:
>Według ksiązki powinien wydzielić żółty HgO
>
>Począdkowy osad to napewno żółty HgO. Dziwi mnie tylko osad żółto-
>brunatny (pewnie jest to HgO o rozdrobnieniu pomiędzy żółtym a czerwonym
>HgO). Jeśli podziałam na HgO kwasem solnym to otrzymam chlorek rtęci (II)
>czy (I)

II
Aby powstał związek rtęci (I), trzeba użyć jakiegoś reduktora (np. SO2 lub Hg metaliczną).

>i jaki siarczan otrzymam w reakcji HgO z H2SO4?

jw.

>I jeszcze jedno
>pytanie czy rtęć roztwarza sie w HCl(aq) i jeśli tak to jaką daje sól?

Nie. Rtęć nie roztwarza się w kwasach nieutleniających.

Michał

PS Zajrzyj sobie na http://www.webelements.com/, znajdziesz tam całkiem sporo podstawowych informacji nt. pierwiastków i ich związków.

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań