Autor: Machabeus (machabeus_at_hyperreal.pl)
Data: Sat 15 Dec 2001 - 23:23:03 MET

Witaj natala,

Saturday, December 15, 2001, w twoim mailu mozna przeczytac:

n> jesli ktorys z dyskutantow mial stycznosc z zadaniam i z 2 etapu
n> konkursu poznanskiego chcialabym wiedziec czy do podania
n> wyniku w zad 2 byly mu potrzebne wlasciwosci trmochemiczne ch4 co2 i
n> h2o????? mam wrazenie ze autor zadania zapomnial zadac pytanie
n> o ilosc potrzzbnego metanu ale moze czegosnie doczytalam...
n> sama juz nie wiem
n> licze na pomoc bo spedza mi to sen z powiek :PP

Moglas napisac zadanie dla naszych szanownych listowiczow. Ale skoro tego nie zrobilas, robie to ja :)))

2. W jednej ze swoich powiesci J. Verne opisuje podroz na ksiezyc. Tlen potrzebny do oddychania produkuja oni z chloranu (V) potasu zas wydychany ditlenek wegla pochlaniaja za pomoca KOH. Dobowe zapotrzebowanie energetyczne czlowieka nie wykonujacego ciezkiej pracy odpowiada spaleniu ok. 500 g glukozy. Oszacuj dobowe zuzycie wodorotlenku i chloranu (V) potasu przez 5 osobowa zaloge "pojazdu" kosmicznego wiedzac ze na podtrzymanie rozkladu termicznego tej soli potrzeba 365 kJ/mol energii, uzyskiwanej na drodze spalania metana (Delta Htw CH4(g) = -74,85 kJ/mol; Delta Htw CO2(g)=-393,52 kJ/mol; delta Htw H2O(c)=-241,83.

--
Pozdrowienia - swiec jasno,
 Sigfrid                            mailto:enderp_at_poczta.wp.pl