Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Tue 20 Nov 2001 - 15:57:03 MET

> Jezeli ktos moze podac reakcje zelaza w odczynniku ferroksylowym
> (K3[Fe(CN)6] plus % NaCl plus woda, agar) w obszarze anodowym i katodowym
> Jolanta E.E. Swiatowska-Mrowiecka
> University of Mining and Metallurgy

Doswiadczenie jest rzeczywiscie po prostu PIEKNE! Tak kolorystycznie, jak i dydaktycznie. W obszarze anodowym to po prostu: Fe -> Fe 2+ + 2e. Kationy zelazawe z zelazicyjankiem (jesli ktos woli poprawniej: cyjanozelazianem) daja blekit pruski. Wzoru nie pisze, bo kazdy podrecznik podaje inaczej (wiele wskazuje na to, ze blekit Pruski to to samo, co blekit Turnbulla). Po dluzszym czasie moze powstac tak duzo kationów zelazawych, ze zaczyna sie ich utlenianie powietrzem do kationów zelazowych Fe 3+ i ich hydroliza do rudego Fe(OH)3, ciemnego magnetytu i innych barwnych produktów. Odsylam do: J.Chem.Educ. str. 599 (1972). Jest tam opis bardzo kolorowych doswiadczen z tym odczynnikem.
A w obszarze katodowym to jak zwykle: jesli bez dostepu tlenu: to redukcja wody do anionów OH plus gazowy wodór, a jesli przy dostepie tlenu, to tylko aniony OH. Tak czy inaczej, fenoloftaleina barwi sie na rózowo. Co prawda jest przepis, ale ja robie to "na oko". Ok. 1-procentowy goracy roztwór agaru (moze byc spozywczy, ok. 6 zl za 50 g, wiekszych sklepach z "dziwna" zywnoscia). Po ochlodzeniu dodaje troche NaCl (jony zawsze przyspieszaja korozje; tez jest to dydaktyczne!), jeden maly krysztalek czerwonego K3Fe(CN)6, a nastepnie po kropli BARDZO rozcienczony NaOH - do sladów poczatku zmiany barwy. Taka mieszanke szybko nalac na plytke Petriego (lub cos podobnego), pospieszyc sie z wlozeniem metalowych obiektów do badan korozji, bo agar krzepnie bardzo szybko. Pierwsze slady korozji widac juz po kilkudziesieciu sekundach, barwy w calej krasie widoczne sa po 1-2 godzinach.
Naprawde, piekne!
tomasz plucinski
http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/adamantan.htm