Autor: Wojciech Szczepankiewicz (wojtex_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Tue 19 Jun 2001 - 09:00:21 MET DST


Mateusz Frydrych wrote:

> ----- Original Message -----
> From: Wojciech Szczepankiewicz <wojtex_at_zeus.polsl.gliwice.pl>
> To: Multiple recipients of list CHEMFAN <chemfan_at_man.lodz.pl>
> Sent: Monday, June 18, 2001 10:06 AM
> Subject: Re: Orbitale
>
> > Gdybys paral sie programowaniem w jakims BASICU, Pascalu, C, Javie,
albo
> > czyms podobnym, to moglbym podeslac algorytm rysowania
> > Przekrojow dwowymiarowych orbitali d i f. Sprawa jest banalna.
> > Wojtek
>
> Heeej... Ja to chce!!! Najlepiej w C++!!!
> Czy to po prostu rysunek, czy matematyczne odwzorowanie orbitalu?
> A przy okazji, jesli to matematyczne ( choc nie wiem czy to mozliwe,
taki
> prosty
> program liczacy ksztalt orbitalu... ), to prosze o
> s i p
> :)))))))
> ( nie wiem jak zrobic mroganie oczami, takie blagalne spojrzenie :)))
>
> Pozdrawiam, Mateusz
> kimar89_at_poczta.onet.pl
>

 Chodzi o matematyczne odwozrowanie przekroju orbitalu na plaszczyznie xy.
Zeby bylo ciekawiej, opisze algorytm, a nie program w jakims konkretnym jezyku
programowania. Zadanie domowe z programowania musisz jednak odrobic :-)

 Jeszcze jedno, pozbawiam orbitale wszystkich stalych, aby nie zaciemniac,
albo raczej zeby pokazac jakie to proste. Do roboty:
- Za pomoca dwoch petli zagniezdzonych przeszukaj plaszczyzne xy w eksperymentalnie dobranych przedzialach od -x do +x i od -y do +y. - W srodku petli oblicz wartosc funkcji psi = EXP(-r), gdzie r=SQRT(x*x +y*y) [poniewaz z = zawsze zero (plaszczyzna xy), nie trzeba
tej zmiennej uwzgledniac pod pierwiastkiem].

Po "przejechaniu" do konca zmiennych x i y, otrzymasz na ekranie kolo odpowiadajace przekrojowi plaskiemu orbitalu 1s. To znaczy bedzie to prawdziwy
orbital, jesli "powtykasz" do funkcji EXP(-r) stala przedwykladnicza (zazwyczaj oznaczana przez N) oraz stala Z w nawiasie. Ale to sa tylko ozdobniki, ktore niczego istotnego do algorytmu nie wnosza.

Nie zapomnij przeskalowac rysunku do rozsadnego rozmiaru.

Z orbitalem 2px jest tak samo, tyle ze psi = x*EXP(-r). Otrzymasz jeden ladny hantelek. Dwa hantelki otrzymamsz, gdy warunek bedzie nastepujacy ABS(psi) >= od jakiejs liczby.

Mam nadzieje, ze zlapales idee!

Mam nadzieje, ze strukturalny poczatek zrobilem. Gdyby jednak byl metny, to przesle tekst programiku napisany w BASICU.

--
* Wojciech Szczepankiewicz
* Silesian University of Technology, Gliwice, Poland
* mailto:wojtex_at_polsl.gliwice.pl
* http://zeus.polsl.gliwice.pl/~wojtex

To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Thu 08 May 2003 - 14:49:10 MET DST