Autor: Wojciech Szczepankiewicz (wojtex_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Tue 19 Jun 2001 - 09:00:21 MET DST
Mateusz Frydrych wrote:
> ----- Original Message -----
> From: Wojciech Szczepankiewicz <wojtex_at_zeus.polsl.gliwice.pl>
> To: Multiple recipients of list CHEMFAN <chemfan_at_man.lodz.pl>
> Sent: Monday, June 18, 2001 10:06 AM
> Subject: Re: Orbitale
>
> > Gdybys paral sie programowaniem w jakims BASICU, Pascalu, C, Javie,
albo
> > czyms podobnym, to moglbym podeslac algorytm rysowania
> > Przekrojow dwowymiarowych orbitali d i f. Sprawa jest banalna.
> > Wojtek
>
> Heeej... Ja to chce!!! Najlepiej w C++!!!
> Czy to po prostu rysunek, czy matematyczne odwzorowanie orbitalu?
> A przy okazji, jesli to matematyczne ( choc nie wiem czy to mozliwe,
taki
> prosty
> program liczacy ksztalt orbitalu... ), to prosze o
> s i p
> :)))))))
> ( nie wiem jak zrobic mroganie oczami, takie blagalne spojrzenie :)))
>
> Pozdrawiam, Mateusz
> kimar89_at_poczta.onet.pl
>
Chodzi o matematyczne odwozrowanie przekroju orbitalu na plaszczyznie
xy.
Zeby bylo ciekawiej, opisze algorytm, a nie program w jakims konkretnym
jezyku
programowania. Zadanie domowe z programowania musisz jednak odrobic :-)
Jeszcze jedno, pozbawiam orbitale wszystkich stalych, aby nie
zaciemniac,
albo raczej zeby pokazac jakie to proste.
Do roboty:
- Za pomoca dwoch petli zagniezdzonych przeszukaj plaszczyzne xy w
eksperymentalnie dobranych przedzialach od -x do +x i od -y do +y.
- W srodku petli oblicz wartosc funkcji psi = EXP(-r),
gdzie r=SQRT(x*x +y*y) [poniewaz z = zawsze zero (plaszczyzna xy), nie
trzeba
tej zmiennej uwzgledniac pod pierwiastkiem].
Po "przejechaniu" do konca zmiennych x i y, otrzymasz na ekranie kolo
odpowiadajace przekrojowi plaskiemu orbitalu 1s. To znaczy bedzie to
prawdziwy
orbital, jesli "powtykasz" do funkcji EXP(-r) stala przedwykladnicza
(zazwyczaj oznaczana przez N) oraz stala Z w nawiasie. Ale to sa tylko
ozdobniki, ktore niczego istotnego do algorytmu nie wnosza.
Nie zapomnij przeskalowac rysunku do rozsadnego rozmiaru.
Z orbitalem 2px jest tak samo, tyle ze psi = x*EXP(-r). Otrzymasz jeden ladny hantelek. Dwa hantelki otrzymamsz, gdy warunek bedzie nastepujacy ABS(psi) >= od jakiejs liczby.
Mam nadzieje, ze zlapales idee!
Mam nadzieje, ze strukturalny poczatek zrobilem. Gdyby jednak byl metny, to przesle tekst programiku napisany w BASICU.
-- * Wojciech Szczepankiewicz * Silesian University of Technology, Gliwice, Poland * mailto:wojtex_at_polsl.gliwice.pl * http://zeus.polsl.gliwice.pl/~wojtex
To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Thu 08 May 2003 - 14:49:10 MET DST