Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Mon 28 May 2001 - 12:51:31 MET DST

> I tak jest. Bezwodnik uzywany jest do produkcji heroiny, dlatego jest na
tym wykazie. Zdazaly sie przypadki ze po uczelni chodzili rozni dziwni ludzie probujac wyprosic bezwodnik, wiadomo w jakim celu.

Korzystam z okazji i apeluje: gonic takich ludzi. Sa bardzo upirdliwi: ja mialem regularne wizyty chlopaka, ktory na zlecenie Kkurii Biskupiej (sic!) zebral o bezwodnik do klejenia dewocjonaliow wykonanych z pleksi. Bestia, mial rozeznanie, bo rzeczywiscie pleksi najlepiej kleic klejem na bezwodmiku octowym... A taki byl bezczelny, ze zawedrowal do Dziekana po zezwolenie - i DOSTAL JA! Pytalem pozniej, czy Dziekan wie, co zrobil? No i byl on pozniej bardzo zdziwiony...
Zamiast bezwodnika mozna stosowac chlorek kwasu octowego CH3COCl. A bezwodnik robi sie albo z chlorku + octan sodu, albo z POCl3 + octan sodu, albo z ketenu (piroliza par acetonu) wprowadzonego do bezwodnego kwasu octowego. Zadna z tych metod nie jest oplacalna na skale laboratoryjna... tomasz plucinski