Autor: Michal Sobkowski (msob_at_ibch.poznan.pl)
Data: Thu 17 May 2001 - 14:07:08 MET DST

At 11:01 17.05.01 +0200, Jacek Roznowski wrote:
>Poszukuje polskiego odpowiednika dla nazwy:
>Starch ether phosphonates
>Wiem ze wzoru chemicznego, ze jest to skrobia polaczona wiazaniem eterowym
>z lancuchem alkilowym przylaczanym wprost do atomu fosforu. [...]

"phosphonates" tłumaczymy na "fosfoniany". Są to pochodne kwasów fosfonowych, R-P(O)(OH)2

>(przyklad pochodzi z Amerykanskiego patentu 3,553,194)

Niestety, nie mogę go ściągnąć, chyba jest za stary, aby był on-line.

>Na czuja nazywam to "eterem skrobiowo-fosfoniowym"
...-fosfonowym.
Ale to raczej nienajlepsza nazwa. Proponowałbym "fosfonian eteru skrobii".

>Odczynnikiem "fosfoniujacym" moga byc np.
"fosfonylującym"

>diethyl vinylphosphonate, dichoroethylvinylphosphonate...
winylofosfonian dietylowy, dichloroetylowinylofosfonian...

      Michał

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/private/users/msob.html