Autor: Jacek Roznowski (jacekro_at_tichy.ch.uj.edu.pl)
Data: Thu 17 May 2001 - 09:00:29 MET DST

Poszukuje polskiego odpowiednika dla nazwy: Starch ether phosphonates
Wiem ze wzoru chemicznego, ze jest to skrobia polaczona wiazaniem eterowym z lancuchem alkilowym przylaczanym wprost do atomu fosforu. Atom fosforu ma jeszcze atom tlenu (podwojne wiazanie) i 2 grupy hydroksylowe (podstawione np. sodem).
Poloczenie przypomina pochodna soli kwasu ortofosforawego (ortofosforowego (III))H2HPO3, w ktorej zamiast at.wodoru (wiazanie H-P) jest alkil. Mam dostep do literatury angielskiej, ale mie mam nigdzie polskiego odpowiednika takiej nazwy. Jezeli ktos wie w jakiej polskiej ksiazce tego szukac bylbym wdzieczny...
(przyklad pochodzi z Amerykanskiego patentu 3,553,194) Na czuja nazywam to "eterem skrobiowo-fosfoniowym" Odczynnikiem "fosfoniujacym" moga byc np. diethyl vinylphosphonate, dichoroethylvinylphosphonate...

--
Pozdrawiam.

## JACEK ROZNOWSKI
## jacekro_at_tichy.ch.uj.edu.pl