Autor: Wojciech Szczepankiewicz (wojtex_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Thu 12 Apr 2001 - 00:01:54 MET DST

"Grzegorz J. Bielecki" wrote:

> Michał wrote.
>
> Dziendobry wszystkim,
>
> O ile wiem największe stężenie czystego kwasu azotowego(V) wynosi około70%.
> Jednak niedawno spodkałem w literaturze chemicznej opis doświadczenia,w
> którym
> został użyty 100% kwas azotowy. Czym jest dokładnie 100% kwas azotowy. Czy
> jest to jakaś
> mieszanina. Za wszelkie informacje dziękuję z góry.
>
> pozdrawiam wszystkich,

Kwas azotowy o stezweniu 100% jest zasadniczo zwiazkiem chemicznym o wzorze HNO3. Pisze zasadniczo bo zachodzi reakcja autoprotonowania: 2HNO3 = H2NO3(+) + NO3(-).
Okolo 4% czystego HNO3 ulega takiej przemianie. 100% kwas azotowy nazywany jest dymiacym kwasem azotowym. Rzeczywiscie dymi na powietrzu. Nie jest prawda, ze nasjwieksze stezenie kwasu to 70%. HNO3 miesza sie z woda w dowolnym stosunku. mozemy miec kwas 70, 80, 90 albo 99%, jak kto chce.

Wojtek

--
* Wojciech Szczepankiewicz
* Silesian University of Technology, Gliwice, Poland