Autor: Andrzej Ledwig (andrzej.ledwig_at_zak.com.pl)
Data: Mon 09 Apr 2001 - 07:06:10 MET DST

Witam
1. Objetosc helu sprezonego najlatwiej obliczyc stosujac rownanie:

pV=nRT (p-cisnienie, V objetosc, n-ilosc moli, R stala gazowa 8.313, T temperatura)

czyli dla stalych n, R, T mamy

p1V1=p2V2

tak wiec

p1/p2=V2/v1

gdzie p1,v1 dane przed sprezaniem/rozprezaniem

         p2,v2 - dane po sprezaniu/rozprezaniu

2. Handlowy hel w butlach stalowych ma cisnienie 15 MPa

3. Nie znam pelnej odpowiedzi (LISTOWICZE pomozcie ;)) ) Trujacy na pewno nie jest bo stosuje sie go zamiast azotu w mieszankach dla pletwonurkow (rozpuszcza sie we krwi gorzej niz azot), malo (a raczej bardzo malo) aktywny chemicznie. Oczywiscie w atmosferze czystego helu sie udusisz ;))

To by bylo tyle ile tak 'od reki' z glowy moge napisac

Andrzej

  Wybaczcie mi moje bardzo, jak mysle, naiwne pytanie i ignoranctwo w dziedzinie chemii, ale "bylem chory, gdy byly lekcje chemii w szkole" :).

  Odpowiedzcie mi, prosze, na kilka pytan dotyczacych HELU:

  1. Jaka objetosc zajmie hel w zaleznosci od stopnia sprezenia? Jak to obliczyc?
  2. Do jakiego cisnienia mozna sprezyc hel w butli stalowej?
  3. Czy hel moze byc niebezpieczny dla czlowieka, srodowiska?

  dzieki, Jacek