Autor: Emil Ślączka (emil_at_dsv.agh.edu.pl)
Data: Sat 10 Mar 2001 - 12:58:57 MET

nawiazujac do poprzedniego mojego pytania o koniecznosc stosowania taniny w procesie brunirowania (czernienia) nasowa mi sie kolejne pytanie.

w skepach z bronia dostepna jest substancja do czernienia czesci broni mysliwskiej. jest to ciecz koloru jasno niebieskiego (najprawdopodobniej jest to zwiazek zawierajacy siarczan miedzi). zastosowanie jego polega na nacieraniu kilkakrotnie miejsc ktore chcemy poczernic. nie stosowana jest kapiel w roztworze taniny jaka wiec moze byc zasada tego procesu jesli to w reakcji taniny z fe powstaje czarny kolor ???

czy ktos z grupowiczow moglby polecic mi jakas fachowa literature na ten temat ?? (lub jesli ten temat byl juz poruszany to odeslac mnie do archiwum)