Autor: Roman J. Farański (faranski_at_poczta.onet.pl)
Data: Fri 09 Mar 2001 - 11:34:54 MET

  Trudne pytanie. Ja juz bardzo dawno (ponad 20 lat) nie miałem do czynienia z galwanotechniką).   Nie zetknąłem sie z nakładaniem powłok miedziowych na podłożu olowiowym. Wprawdzie wszystko mozna, galwanotechnik w przypadkach szczegolnych dobiera sklady i parametry kapieli metodą prób i bledow na stanowisku doswiadczalnym.   Co moge powiedziec:

  1. Trawienie podloza olowiowego. Mysle, ze mozesz rozwazyc kqpiele do usuwania zle nalozonych powlok olowianych w procesach olowiowania. Stosuje sie: a/ dzialanie 20-proc. r-rem HNO3 w temp. 65 st.C; b/ rozpuszczanie w mieszaninie skladajqcej sie z 10 cz. obj. kw. octowego i 10-20 cz. obj. wody utlenionej; c/ elektrolitycznie w kqpieli zawierajqcej 10-15% NaOH w temp. 60-70 st. C, przy stosowaniu gestosci prqdu 1-3 A/dm2, katodami sq blachy stalowe.
  2. W procesach miedziowania stosuje sie dwa zasadnicze typy kqpieli: cyjankowe i kwasne-siarczanowe. A ponadto w bardziej ograniczonym zakresie stosuje sie kqpiele: fluoroboranowe, fluorokrzemianowe, sulfaminowe (amidosulfonowe), alkilosulfonianowe, szczawianowe, mrowczanowe, jodkowe, tiosiarczanowe, pirofosforanowe, rodankowe, winianowe, aminowe oraz kqpiele zawierajqce kompleksy kwasu etylenodwuaminoczterooctowego. Mozliwosci jest duzo. Gdybym ja mial probowac - poprobowalbym kqpieli fluoroboranowej, no moze alternatywnie amidosulfonowej. Stosowane kqpiele fluoroboranowe zawierajq najczesciej Cu w ilosci 60-120 g/l w postaci Cu(BF4)2 i wolny kwas fluoroborowy w ilosci potrzebnej do utrzymania pH w granicach 0,3 - 1,7 , z tym ze wiekszym stezeniom miedzi odpowiadajq mniejsze wartosci pH. Kqpiele te pracujq w temp. 25-70 st.C przy duzych gestosciach prqdu 7-35 A/dm2 a nawet wiekszych. Pozqdane jest mieszanie powietrzem i utrzymanie duzej czystosci kqpieli. W kqpielach amidosulfonowych skladnikiem podstawowym jest amidosulfonian miedziowy i kw. amidosulfonowy NH2SO3H. Kqpiele pracujq w temperaturze otoczenia przy gestosci prqdu 1 - 8 A/dm2 i pH 1-3. Z kqpieli mozna uzyskac powloki blyszczqce stosujqc takie dodatki blaskotworcze, jak zelatyna, kw. etylenodwuaminoczterooctowy, kw. sulfosalicylowy, inne.

  Tak, czy inaczej poeksperymentuj.

  W swojej odpowiedzi na Twoj post opieralem sie na pracy: Poradnik Galwanotechnika, praca zbiorowa WNT Warszawa 1985.

  Lqcze pozdrowienia

  Roman

  moje pytanie dotyczy roztworu do trawienia ołowiu.

  w procesie miedziowania jednym z etapów jest trawienie miedziowanych przedmiotow. o ile w ksiazce "galwanotechnika domowa" przedstawione sa roztwory do trawienia przedmiotow stalowych i miedzianych (badz stopow miedzi) to nic nie wspomina sie o trawieniu innych metali w tym olowiu. jesli ktos z grupowiczow wie jaki roztwor powinien byc stosowany to prosze o pomoc

  p.s.
  pozdrowienia dla wszystkich grupowiczow